Σπάνια καταπιανόμαστε με κλαδικά ζητήματα σε αυτόν εδώ τον χώρο. Ωστόσο, η επικαιρότητα μερικές φορές δεν μας αφήνει επιλογή!
Η EACA (European Association of Communications Agencies) δημοσίευσε πρόσφατα την πρώτη πανευρωπαϊκή έρευνα για το κόστος συμμετοχής σε διαφημιστικούς διαγωνισμούς (pitches), φέρνοντας στο φως το μεγάλο –συχνά αθέατο– βάρος που επωμίζονται οι διαφημιστικές εταιρείες.
Με βάση απαντήσεις από 412 agencies, η μέση ετήσια δαπάνη μιας εταιρείας για pitches φτάνει τα 650.937 €, με το κόστος ανά pitch να κυμαίνεται κατά μέσο όρο στα 43.804 ευρώ! Το ανθρώπινο δυναμικό είναι βασικός συντελεστής του κόστους, με ομάδες 5-8 ατόμων να αφιερώνουν 44-48 ώρες κατά μέσο όρο.
Στην Ελλάδα τα νούμερα είναι πιο χαμηλά, αλλά παραμένουν εντυπωσιακά: το ετήσιο κόστος ανά εταιρεία φτάνει περίπου τις 300.000 €, ενώ σε χώρες όπως η Σλοβακία ή η Πολωνία ξεπερνά τα 2 εκατ. ευρώ.
Στον αντίποδα, μόνο το 42% των δημιουργικών προτάσεων που επιλέγονται υλοποιείται τελικά, παρά τις σημαντικές επενδύσεις, με αποτέλεσμα μεγάλο ποσοστό κόστους και εργασίας να πηγαίνει χαμένο. Η ψυχική κόπωση των εργαζομένων αναδεικνύεται επίσης ως σοβαρό ζήτημα, ενώ οι out-of-pocket δαπάνες, όπως παραγωγές και εξωτερικοί συνεργάτες, επιβαρύνουν ιδιαίτερα τα pitches για νέες συνεργασίες.
Η EACA υπογραμμίζει την ανάγκη για διαφάνεια, σαφές briefing και θεσμοθέτηση δίκαιων πρακτικών. Προτείνεται οι marketers να ξεκινούν την επιλογή agency από τα διαπιστευτήρια, αντί να ζητούν άμεσα δημιουργικές προτάσεις από πληθώρα υποψήφιων προμηθευτών.
Η έρευνα αποτελεί καμπανάκι για τον κλάδο, αναδεικνύοντας το γεγονός ότι χωρίς αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας, το pitching εξελίσσεται σε μη βιώσιμη πρακτική που κοστίζει πάνω από 1 δισεκατομμύριο € ετησίως στην ευρωπαϊκή αγορά.
Σε τελική ανάλυση όλοι θέλουμε και καταβάλλουμε μεγάλες προσπάθειες για να κερδίσουμε διαγωνισμούς και δουλειές και να πουλήσουμε τις υπηρεσίες και τις ιδέες μας. Τι γίνεται όμως όταν το κόστος της ίδιας της πώλησης γίνεται μη βιώσιμο;